Boele Ytsma – De Planteneter

planteneter johanna bakkerIn 2010 kampte Boele Ytsma met overgewicht. Hij was toen net veertig. Toen besloot hij dat het tijd werd om af te gaan vallen en te gaan sporten.

Eerst probeerde hij het eiwitdieet, wat vol zat met dierlijke eiwitten en bijna geen koolhydraten bevatte. Hij viel wel af, maar werd niet fitter. Daarna besloot hij te starten met een plantaardig dieet. Dit beviel hem beter en binnen een jaar liep hij zijn eerste marathon.

Nu is er dus het boek, waarin hij zijn ervaringen deelt met ons. Ik vind het een heel sympathiek boek, omdat hij vertelt dat zodra je als planteneter gaat eten, je de veranderingen in je eigen lichaam merkt. Je wordt je steeds meer bewust van ook de andere redenen om plantaardig te gaan eten. Zo begrijp je ook meer van de gezondheidsschade van zuivel en word je je bewust van het dierenleed dat achter zuivel schuil gaat. Je leeft meer volgens principes die je toch al omarmde.

Dit spreekt mij heel erg aan. Ik gebruik zelf niets van de koe, maar wel eieren, geitenkaas en vis. Dit dan ook allemaal biologisch en het liefste van het merk Demeter, omdat daar het dierenwelzijn het meest voorop staat.

Volgens Boele Ytsma is planteneter worden een reis. Sommige mensen doen er een paar weken over, terwijl anderen hier een paar jaar over doen.

Als je alleen planten eet kan je een B12-tekort krijgen. Boele geeft dat ook aan en zegt dat je af en toe een B12-pil kan slikken. Ik vind dat je dit zeker goed moet laten controleren, want B12-tekort kan leiden tot ernstige neurologische afwijkingen.

Er zijn grote overeenkomsten tussen de planteneter en de Voedselzandloper van Kris Verburgh. Bijvoorbeeld dat we zo veel mogelijk groente en fruit moeten eten. Een verschil is dat de planteneter wel brood eet, maar niet op basis van tarwe.

Mijn Conclusie

Ik ben blij dat ik dit boek gelezen heb. Ik vind de boodschap heel waardevol en ik zal zeker een paar dagen per week puur plantaardig eten, omdat het zo gezond, lekker en heilzaam is.

Je kan bijvoorbeeld in plaats van melk ook amandelmelk, havermelk of rijstmelk gebruiken. Ik maak er iedere ochtend mijn havermoutpap mee. Heerlijk! Een aanrader dus.

Als je meer over de veganistische leefstijl wilt lezen is 21 dagen vegan van Dr. Neal D. Barnard en Peace Food van Rüdiger Dahlke zeker ook een aanrader.