Chiazaad En Het Voedingscentrum

Het Voedingscentrum waarschuwde deze week in het nieuws, dat de gezondheidsvoordelen van superfoods niet wetenschappelijk waren onderbouwd. Wel prezen ze het voedsel aan dat in de supermarkt ligt onder het logo “kies bewust”. Deze voedingsmiddelen zijn juist voor het grootste deel niet gezond, onder andere omdat ze vol met e-nummers zitten.

Ik wil hier vandaag 1 superfood uitlichten namelijk:

chiazaad

Voordelen

  • Chiazaad normaliseert de bloedsuikerspiegel.
  • Je valt ervan af en je stoelgang verbeterd.
  • Het helpt ook spieren opbouwen.
  • Er zitten veel gezonde vetten en vezels in chiazaad.
  • Ze bevatten veel alfa linoleenzuur ,een gezond omega 3 vet. Per 100 gram chiazaad maar liefst 17 gram. Dat is bijna twee keer zo veel als walnoten.
  • Ze leveren de mineralen mangaan,calcium en ijzer.

100 Gram Chiazaad Bevat:

Eiwit 20,7 gr
Vet    32,8 gr
Koolhydraten 41,8 gr (waarvan vezels 41,2 gr)
Calcium 7,4 gr
Ijzer 16,4 gr
B3
B1
B1
B2

Nadelen

Chiazaad is niet voor iedereen geschikt. Het heeft namelijk een bloedverdunnende werking. Mensen die bloeddrukverlagende of vochtafdrijvende medicijnen gebruiken,moeten het zeker niet gebruiken. In sommige gevallen kan chiazaad ook een allergische reactie geven.